Lidé smartphony čím dál častěji používají v chytré domácnosti

Smartphony používá v současnosti 81 % Čechů starších 16 let. Naopak tlačítkové telefony bez připojení k internetu upřednostňuje stále méně uživatelů, během posledních čtyř let jejich počet v české populaci klesl na 19 %. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.

Podle jejich dat je internet v mobilním telefonu už samozřejmostí pro většinu populace. Má ho 77 % lidí, což je o 65 % více než před deseti lety. V Evropě nejvíce využívají internet v mobilu ve Španělsku, Irsku a Švédsku, kde podíl uživatelů přesahuje 90 %. Naopak nejméně je to v Bulharsku, Chorvatsku a Řecku s podílem okolo 70 %. Ve druhém čtvrtletí letošního roku celkově používalo v Česku internet 85 % lidí starších 16 let.

Spolu s rozšířením chytrých telefonů roste i vybavenost domácností zařízeními, která lze přes chytré telefony ovládat. Například vybavení domácností chytrou televizí s připojením k internetu vzrostlo za poslední dva roky z 34 na 44 %. Domácí spotřebiče, které se ovládají přes aplikaci v telefonu, využívá osm procent domácností. Stejný podíl českých domácností používá také zabezpečovací zařízení připojená na internet. Šest procent domácností pak přes aplikace ovládá chytrá topení nebo chytrá světla.

Internetové bankovnictví

Kromě ovládání chytrých domácností zajišťuje smartphone také přístup do internetového bankovnictví. Jeho prostřednictvím tak mohou uživatelé kontrolovat svoje účty a odesílat i přijímat platby. Internetové bankovnictví používá v Česku 71 % lidí. Do služeb veřejné správy se pomocí přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví připojilo 23 % populace. Nejvíce využívali bankovní identitu lidé ve věku 25 až 54 let.

Online nákupy

Zvyšuje se také využití internetových obchodů – tedy e-shopů. Čím dál více lidí využívá možnosti objednat si vybrané zboží on-line přímo domů nebo na výdejová místa. Na internetu nakupuje 61 % lidí starších 16 let. Nejčastější položkou nákupů je oblečení. Ve druhém čtvrtletí letošního roku si ho online koupilo 39 % lidí. Boom v posledních několika letech zaznamenává také streamování placených videí. Za poslední dva roky vzrostl počet předplatitelů na dvojnásobek.

Fotografie